1200931736686578
10 Tips voor gezondere cupcakes die óók lekker zijn

“Hé bah, moeten cupcakes nu ook al gezonder?” Ik hoor het je denken, maar je hebt niet voor niets op deze blog geklikt. Als je verder leest zul je zien dat het allemaal wel meevalt!
Om je cupcakes minder ongezond te maken (en je er dus best nóg een mag eten), kun je de volgende baktips toepassen. Gebruik deze tips bij je cupcakes voor ‘Aan de bak dag!’:

  1. Vervang (patent) bloem door volkorenmeel. Dit is bij de meeste supermarkten te koop. In volkorenmeel zitten meer vezels, waardoor je langer vol zit na het eten én het is beter voor je bloedsuikerspiegel;
    -
  2. Over bloedsuikerspiegel gesproken..geraffineerde suiker is altijd goed vertegenwoordigd in cupcakes, maar kan veel schade aanrichten. Vervang suiker daarom bijvoorbeeld door een rijpe banaan of door (zelfgemaakte!) appelmoes;healthy; cupcakes; gezondEr bestaan nog meer suikervervangers, die er tevens voor zorgen dat je cupcake niet naar karton gaat smaken. Bijvoorbeeld: vanille, het liefst van een vers stokje, kaneel, rozijntjes of amandelextract om de smaak te behouden;
    -
  3. In plaats van chocoladestukjes aan je cupcake toe te voegen, kun je ook pure cacao door een deel van je beslag doen. Pas dan wel op dat je niet teveel, maar ook niet te weinig cacao gebruikt. Dit betekent dus dat je ongegeneerd van het beslag mag proeven 😉
    -
  4. Wat van het beslag proeven betreft: daar zit vaak rauw ei doorheen, en het wordt afgeraden om dat te eten. Stiekem proef ik ook wel eens van beslag met ei, maar je kunt het ei in je cupcake ook vervangen door een banaan (1 banaan voor 1 ei);
    -
  5. Gezonder maken van een cupcake kan natuurlijk ook door iets toe te voegen, in plaats van weg te halen. Denk dan aan nootjes door of bovenop je cupcake;cupcake; healthy; gezonde
  6. Een praktische tip: als je je cupcakes wat kleiner maakt, heb je er meer en krijg je ook minder van de ongezonde stoffen binnen;
    -
  7. Met 50 gram cacao, 2 rijpe avocado’s, vanille extract en een vleugje maple syrup in de blender maak je een heerlijke frosting;
    -
  8. Internet staat vol met heerlijke recepten voor gezondere cupcakes. Eén van de favorieten van mijn zoontje vind je hier;
    -
  9. Schrik niet als je cupcake er anders uit ziet dan je gewend bent nadat je één of meerdere van deze tips hebt toegepast. Het recept in tenslotte veranderd! Zet gauw je tanden er in en laat het je smaken!

Wil je een gezonde traktatie maken? Volg DoenKids op Facebook voor inspiratie en een E-book over (semi-)gezonde traktaties!

Voor meer tips en uitleg over 'het hoe en waarom van gezondere voeding' geef ik workshops op locatie!

Deel deze blog met anderen!
0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

voeding, kinderen, gezond, basisschool, school, kinderopvang, kdv, bso, fruit, groente,

Speciaal voor professionals en ouders:

Vul je email adres in en blijf automatisch op de hoogte van nieuwe blogs

Bedankt voor je aanmelding!
Like Cravings Gewichtsconsulent op Facebook!